Selvom der er delte meninger om kapitalismen, og den indflydelse på os mennesker og vores omverden, så er der nogle ting, vi kan konkludere helt klart. En af de ting er, at kapitalismen uden tvivl har ført til, at vi har langt bedre produkter i dag, end vi havde før i tiden. Det frie marked, med al dens konkurrence og mulighed for profit, har ført til et hav af innovationer indenfor alle produktionsområder. Vi er omgivet af teknologier og processer i dag, som tilsammen har gjort vores liv lettere, sjovere og mere rigt på muligheder og oplevelser.
Der er sket rigtigt meget positiv innovation på området: der er blevet opfundet effektive måder at gøre sko vandtætte på, nye slidstærke materialer er blevet opfundet, og prisen på et par gode sko er faldet drastisk. De kapitalistiske markedskræfter kan dog godt nogle gange føre producenterne lidt på afveje, i forhold til, hvad vi som mennesker egentligt helst vil have. Det er noget der har gjort sig rigtigt tydeligt når det kommer til fodtøj, indenfor det seneste årti. Incitamentet for en skoproducent er nemlig, at tjene så mange penge på at sælge sko, som de kan slippe afsted med. I jagten på en højere profit, har producenterne i årevis konkurreret på at producere bedre og bedre sko, der på bedst mulig vis dækker de behov, som vi forbrugere har. Det er altså konkurrencen der har drevet innovationen, og der er primært blevet konkurreret på innovative muligheder, der er i kundernes interesse. Men den udvikling tog en drejning for godt 10 år siden.
Nogle skoproducenter fandt nemlig ud af, at det var hårdt arbejde, sådan hele tiden at skulle gøre skoene bedre end konkurrenternes. Det krævede hårdt arbejde, en masse mislykkede forsøg, og en stor del usikkerhed. Man har aldrig vished for, om de innovative idéer man kommer op med, rent faktisk vil bære frugt i virkeligheden ? man er nødt til at prøve det, og så se om det virker. Disse ?dovne? producenter valgte derfor at konkurrere på prisen frem for på kvaliteten eller innovationen.
Det betød at markedet pludseligt blev fyldt med billigt fodtøj. Til at starte med fandt mange af os det fantastisk: det er da herligt, at kunne få dobbelt så mange sko for pengene! Men vi lærte også hurtigt, at der var blevet sparet på kvaliteten, for at kunne sælge dem til så billig en pris. De billige sko holdt ikke nær så længe, og endte altså med at være dyrere på sigt.
Folk har i dag haft så mange negative oplevelser med de billige lavkvalitets-sko, at de nu siger fra. Danskerne har gjort det tydeligt, at de ikke ønsker at spilde deres penge på den slags længere. Disse kræsne kunder er i stedet begyndt at købe fra kvalitetsmærker som kangaroos, hvor de ved, at kvaliteten er i top.