Danmark er efterhånden blevet et kendt land i udlandet på trods af dets lille befolkning. Danmarks kendskabsgrad i udlandet skyldes mange forskellige ting, men kendskabsgraden er til gengæld stødt og stabilt stigende år efter år. Udover vores efterhånden store præstationer i diverse sportsgrene som håndbold og fodbold er der flere andre årsager til, at vi nu er blevet så kendte indenfor så mange ting i udlandet. Jeg vil i nedenstående komme ind på de 5 største danske internationale varemærker.
De 5 internationale varemærker er:
- Hans Christian Andersen
- Lego
- Pandora
- Bang og Olufsen
- Carlsberg
HC Andersen
Når man snakker om Danmark i udlandet og helt specielt i hele Asien så er Danmark især kendt for en ting, en person. Denne person er selvfølgelig hele verdens forfatter og eventyrenes mester Hans Christian Andersen. Han er kendt over hele verden for hans mange fantastiske eventyrer, der som nogle af de første indeholdte forskellige moraler og ikke mindst en ikke lykkelig afslutning, da hans eventyr skulle være en refleksion af det virkelige liv. Netop disse eventyr er sidenhen blevet udødeliggjort flere gange i mange forskellige ting. Senest er de blevet til HC Andersen julepynt så vi danskere kan hylde vores helt på en af vores største helligdage.
LEGO
Efter en beskeden begyndelse med produktion af trælegetøj i 1930’erne og 1940’erne indledte LEGO Koncernen fra 1950’erne en enorm international ekspansion omkring sin kendte plastikklods. Ekspansionen kulminerede i midten af 1990’erne, da virksomheden blev ramt af følgerne af det digitale legetøjs gennembrud. Efter et turbulent årti genfandt virksomheden melodien og gik ind i 2010’erne som verdens mest ekspansive legetøjsfirma.
Pandora
Virksomheden blev grundlagt af Winnie Liljeborg og hendes daværende kæreste, senere ægtefælle, Per Enevoldsen. I 1979 overtog parret en lille guldsmedforretning på Nørrebro i København, som to ældre damer ville af med. Tre år senere, i 1982, blev en ny adresse i København fundet og et engrosfirma, Pandora, oprettet. Firmaet importerede smykker fra Thailand og solgte dem til butikker rundt om i Danmark. Da stadig flere kunder kom til, besluttede Winnie Liljeborg og Per Enevoldsen at ansætte en designer, så de kunne fokusere på at skabe deres egne smykker.
Pandora voksede til en international koncern, og efter flere tilnærmelser fra købslystne kapitalfonde besluttede familien sig til at sælge 60 procent af livsværket for et milliardbeløb i 2008. Siden har Winnie Liljeborg, Per Enevoldsen og parrets søn, Christian Enevoldsen gradvist solgt ud af deres aktier i Pandora, der blev børsnoteret i 2010. Dette er sidenhen gået over historien som et af verdens aller største smykke producenter.
Bang og Olufsen
Fra en beskeden begyndelse i 1920’ernes Struer udviklede B & O sig efter 2. verdenskrig til et stærkt internationalt brand indenfor produktion af bl.a. radio, højttalere og tv. Ind i det nye årtusinde har virksomheden taget kampen op med den globale udfordring for at sikre fremtiden for sine luksusprægede produkter.
Carlsberg
Carlsbergs grundlægger Jacob Christian Jacobsen blev født i 1811. Da hans far dør i 1835, overtager J. C. Jacobsen hans bryggeri og driver det videre. Drevet af en stor passion for øl og interesse i naturvidenskab starter J.C. Jacobsen en livslang rejse for at forbedre kvaliteten af øl. Hans første stop er Bayern, hvor han studerer de nyeste brygge-teknikker på Gabriel Sedlmayrs zum Spaten bryggeri i München.